Ako naučiť deti zvládať stres? Dospelým sa môže detstvo javiť ako bezstarostné obdobie. Ale aj deti zažívajú stres. Škola, krúžky či vzťahy môžu niekedy vytvárať na deti príliš veľký tlak. Ako rodičia nemôžeme deti pred stresom vždy ochrániť, ale môžeme im pomôcť  vytvoriť si zdravé spôsoby, ako sa so stresom vyrovnať a riešiť každodenné problémy.

Deti sa vysporadúvajú so stresom zdravým aj nezdravým spôsobom. Aj keď samé často nezačnú vravieť, čo ich trápi, chcú, aby ich rodičia oslovili a pomohli im vyrovnať sa s ich problémami.

Pre rodičov nie je vždy úplne jednoduché vedieť, čo môžu spraviť pre dieťa, ktoré sa cíti v strese.

Tu je niekoľko nápadov:

Pomenujte nahlas jeho pocity. Oslovte vaše dieťa, keď si všimnete, že ho niečo trápi a ak je to možné, pomenujte pocit, ktorý si myslíte, že dieťa práve zažíva. ( „Vyzerá to, že si stále nahnevaná po tom, čo sa stalo na ihrisku“) Pomenovanie pocitov by nemalo znieť ako výčitka či obvinenie (takto nie: „Fajn – a teraz sa zase čo stalo? Zase si nahnevaný?“ ). Dáte mu tak vedieť, že máte záujem načúvať. Buďte empatický a ukážte dieťaťu, že mu chcete porozumieť, a že vám na ňom záleží. Veľa hlavne mladších detí ešte nemá slovnú zásobu pre svoje pocity. Ak vaše dieťa vyzerá nahnevane alebo frustrovane, použite tieto slová, aby ste mu pomohli vyjadriť sa a zároveň ho učili  rozpoznávať emócie. Prevedenie pocitov do slov pomáha deťom komunikovať a rozvíja emocionálne vedomie – schopnosť rozpoznať svoje vlastné emocionálne stavy.

Načúvajte svojmu dieťaťu. Spýtajte sa ho, čo sa deje. Počúvajte pozorne a pokojne – so záujmom, trpezlivosťou a otvorenosťou . Vyhnite sa nutkaniu hodnotiť, obviňovať, siahodlho prednášať, alebo hovoriť, čo si myslíte, že malo vaše dieťa urobiť. Cieľom je, aby pocity a pochybnosti vášho dieťaťa boli vypočuté. Skúste z neho dostať opis celej situácie a klaďte mu otázky ako: “A čo sa stalo potom?” Neponáhľajte sa, nechajte dieťa rozprávať a dajte mu čas. Niekedy k tomu, aby začala miznúť frustrácia dieťaťa, sa stačí len porozprávať, počúvať a ukázať, že rozumiete jeho pocitom. Skúste potom zmeniť tému na niečo pozitívne a relaxačné. Nedávajte problému viac pozornosti, než si zaslúži.

Pomôžte dieťaťu popremýšľať čo urobiť. V prípade, že má dieťa konkrétnu situáciu, ktorá mu spôsobuje stres, hovorte spolu o tom, čo v tom prípade môže urobiť. Povzbudzujte svoje dieťa, aby prišlo s pár nápadmi. Nevymýšľajte všetky riešenia za neho. Aktívna účasť vášho dieťaťa buduje vzájomnú dôveru a jeho sebavedomie. Podporte dobré nápady a pridajte k nim pár svojich, ak je to potrebné. Obmedzte stres, ak je to možné. Ak mu niektoré situácie spôsobujú stres, popremýšľajte, či existujú spôsoby ako ich obmedziť. Napríklad, ak mu príliš veľa mimoškolskej aktivity neustále spôsobuje stres a nestíha si robiť domáce úlohy, možno by pomohlo obmedziť niektoré krúžky a nechať mu energiu na domáce úlohy a odpočinok.

Buďte trpezlivý. Rodiča trápi, keď vidí svoje dieťa nešťastné alebo v strese. Ale skúste odolať nutkaniu okamžite vyriešiť za neho každý problém. Namiesto toho sa zamerajte na rozvoj svojho dieťaťa tak, aby sa z neho stal efektívny riešiteľ problémov, ktorý vie ako vyjadriť svoje pocity, ako prežiť vzostupy a pády, ako sa upokojiť ak je to potrebné a ako sa vzchopiť a začať odznova. Ako rodičia nemôžeme vyriešiť všetky  problémy, na ktoré deti v živote narazia.  Ale tým, že ich učíme, ako ich zvládnuť, pripravujeme ich na budúcnosť.

Rebecca L Brooks